الهم عجــــــــــــل لـولیـک الفـــــــــــــــرج

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندهای روزانه

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

نظر سنجی

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo
دعای فرج

دریافت کد لوگو

شهادت طلب | بیمه مرکزی
پزشکی | کرمان
پاپو | کبوتران زمینی
کد دعای فرج آقا امام زمان ( عج )

رهبرم سید علی

کد ذکر ایام هفته

قالب بلاگفا

اللهم عجل لولیک الفرج

سایت خدماتی بیست تولز


روزشمار فاطمیه

برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زما(عج) صلوات

سایت خدماتی بیست تولز

پخش زنده حرم آیه قرآن



در این وبلاگ
در كل اینترنت
PageRank


ابو ابراهیم

کنیۀ حضرت مهدی(عج) است. (نجم الثاقب،باب دوم)

 

ابواسحاق ابوعبیدۀ سقفی

یکی از مدّعیان مهدویت بود که به نام خونخواهی حسین(ع) به کمک ابراهیم بن اشتر قیام نمود و محمد حنفیه را که چهارمین فرزند حضرت علی(ع) بود در قبّه زمزم، که محبس ابن زبیر بوده، نجات داده و پس از او مدّعی مهدویت شد و محمد حنفیه را امام می دانست جندین مسلک پس از فوت محمد پدیدار گشت تا اینکه در سال 67 به دست مصعب بن زبیر کشته شد. شهرستانی در ملل و نحل نوشته که او کیسانی مذهب بوده، پس از آن زبیری و سپس شیعه گردید.منبع:(ادیان و مهدویت، محمد بهشتی،ص54)

ابوالادیان

ابوالادیان از کسانی است که بر جنازۀ امام حسن عسکری(ع) نماز خوانده و در مراسم تشییع جنازه، حضرت بقیة الله(ع) را دیده است.(1)می گوید: وارد خانه امام حسن عسکری(ع) شدیم و با جنازه آن حضرت مواجه گشتیم. برادر امام حسن عسکری (جعفر کذاب) جلو آمد که بر نعش برادر نماز بخواند. چون دستها را برای تکبیر بالا برد، کودکی در صحن خانه ظاهر شد و عبای جعفر را گرفت و کشید، و در آن حال فرمود: ای عمو! برو عقب. برای نماز پدرم من از همه شایسته ترم. جعفر در حالی که رنگش پریده بود، خود را عقب کشید و آن کودک بر جنازۀ پدرش نماز گزارد.آنگاه جنازۀ امام(ع) در کنار قبر پدرِ بزرگوارش امام هادی(ع) دفن شد.(2)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1.روزگار رهایی،ج1،ص164 ----2. بحار الانوار،ج52، ص67 – منتخب الاثر،ص367- الزام الناصب ص108

چراغ مخفی

تعبیری استکه امام جواد(ع) در بارۀ حضرت مهدی(عج) به کار برده است. حضرتش می فرماید: هنگامی که پسرم علی(امام هادی«ع») از دنیا برود، چراغی بعد از او آشکار شود و چراغ بعد او مخفی می گردد. وای به حال کسی که در حق او شک و تردید به خود راه دهد. منظور از چراغ آشکار در این حدیث، امام حسن عسکری(ع) است. (بحار الانوارج51-ص157)

در وصف چشمان حضرت آمده است: دیدگانی مشکی و سرمه کشیده دارد و از شب زنده داری فرو رفته است.(کشف الغمه،ج3- ص260و276) (الزام الناصب،ص138)

چهارمین نائب خاص

چهارمین و آخرین نائب خاص حضرت مهدی(عج)؛ «علی بن محمد سَمُری» بود. موثّق بودن و جلالت و قدر این شخص، مشهورتر از آن است که ذکر شود... و نیابت او از طرف امام زمان(عج) به وصین حسین بن روح صورت گرفت. وی از خاندانی متدین و شیعه بوده که در خدمت گزاری به سازمان امامیه از شهرت بسیاری برخوردار بودند.(تنقیح المقال،ج2-ص305) (اخرین امید، داود الهامی،ص109)

چهره شناسی حضرت

چهره شناسی یا قیافه شناسی، علمی است معروف از صورت پی به سیرت می برد و آن را فراست نیز می گویند. یکی از ویژگی های حضرت مهدی(عج) این است که شخصیت درونی انسانها را از چهرهشان می شناسد و افراد صالح را از ناصالح تشخیص می دهد و مفسدان را با همان شناخت به سزلی اعمالشان می رساند. امام صادق(ع) می فرماید:« هنگامی که حضرت قائم قیام کند، احدی نمی ماند، مگر آنکه حضرت او را می شناسد که فردی صالح و نیک است یا منحرف و فاسد».(کمالدین2ص671) نیز می فرماید «هنگامی که قائم ما قیام کند، دشمنان ما را از چهره هاشان می شناسد، آنگاه آنان را از پیشانی(سر) و پاهای شان می گیرد و خود را با یارانش، آنان را با شمشیر به قتل می رسانند».(احقاق الحق-ج13-ص357)

همچنین می فرماید: « هنگامی که قائم آل محمد علیم السلام قیام کند، دوستانش را به کمک قدرت تشخیصی که دارد، از دشمنانش می شناسد.» معاویه دهنی می گوید: امام صادق(ع) در رابطه با آیه(یُعرَفُ المُجرمُونَ بِسِیماهم فَیُؤخَذُ بِالنَّواصِی وَالأقدامِ) «سوره الرحمن-آیه41» بدکاران به سیمای شان شناخته می شوند، پس موسی پیشانی آنان را با پاهایشان بگیرند؛ فرمود:«ای معاویه! دیگران در بارۀ آن چه می گویند؟» عرض کردم: می پندارند که خداوند، روز قیامت، گناهکاران را از قیافه شان می شناسد و از موی جلوی سر و پاهایشان می گیرد و آنان را در آتش می اندازد. امام فرمود: «خداوند چه نیازی دارد که مجرمان را از چهره شان بشناسد و حال آنکه آنان را آفریده است». عرض کردم پس معنای آیه چیست؟ فرمود: «هنگامی که حضرت قائم قیام کند، خداوند به او علم سیما شناسی عطا می کند و حضرت دستور می دهد، کافران را از سر و پا گرفته و با شمشیر، ضربات سختی بر آنان بزنند». (بحار الانوار- ج52 ص321)

 

چهل(اربعین)

در عدد چهل، رازی نهفته است. در باب این عدد، روایات بسیاری آمده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم. حضرت مهدی(عج) در سنّ انسان چل ساله ظهور می نماید.(1) و چهل روز قبل از قیامت از دنیا خواهد رفت.(2) هر کس چهل صبح، دعای عهد را بخواند از یاران حضرت ولی عصر(ع) قرار می گیرد(3) بسیاری از صالحان، چل شب جمعه از مسجد کوفه به مسجد سهله رفته ویا چهل شب چهارشنبه در مسجد سهله بیتوته کرده و تضرّع و عبادت می کردند تا به فیض دیدار حضرت نائل شوند.(4) بسیاری نیز برای ملاقات با حضرت نذر می کنند تا چهل شب جمعه به مسجد جمکران بروند. حضرت علی(ع) در پاسخ صعصعة بن صوحان، چهل علامت برای آخرالزمان ذکر کردند.(5) پیامبر گرامی اسلام(ص) در چهل سالگی مبعوث شدند. حضرت موسی(ع) چهل شب با خدا خلوت کردند. معمولاً عرفا برای خود سازی چلّه می گرفتند و برخی علما، چهل حدیث اربعین نوشته اند. رسول خدا(ص) فرمود: هنگامی که عیسی(ع) از آسمان فرود آید و دجّال را بکشد... تا چهل سال، زندگی پربار و آسوده ای خواهید داشت.(6) امام سجاد(ع) فرمود: هنگامی که قائم ما قیام کند، توان و نیروی هر یک از شیعیان ما را، برابر نیروی چهل مرد می گرداند...(7)

_______________________________________________________________

1- (کمال الدین-ج1 ص315) 2- (ارشاد مفید ص366) 3-( مفاتیح الجنان باب سوم) 4- آخرین امید دادود الهامی ص 391 ) 5- بحار الانوار ج13 ص693) 6- ملاحم ابن طاووس-ص97) 7- بحار الانوار ج52 ص317)

چهل روز قبل از قیامت:

بیشتر روایات دلالت دارند بر اینکه حضرت مهدی(عج) چهل روز قبل از قیامت از دنیا خواهند رفت و در این چهل روز، حالت نابسامانی و نشانه های خروج مردگان از قبور و بر پایی قیامت برای رسیدگی به حساب خلایق خواهد بود. روایاتی هم داریم به این مضمون که «زمین از حجت خدا خالی نخواهد بود، مگر چهل روز قبل از قیامت».(ارشاد مفید،ص366)

 

چهل روزگی حضرت:

حکیمه خاتون می گوید: من پس از چهل روز از ولادت حضرت مهدی(عج) طبق دعوت امام حسن عسکری(ع) به خانه اش رفتم، وقتی وارد اتاق حضرت شدم، ناگهان دیدم همان کودک چون آفتاب درخشیده در مقابل پدر راه می رود و به اندازه یک فرزند دو ساله می ماند. از مشاهده این وضع تعجب کردم و از امام پرسیدم: ای سرور من! این کودک به اندازه دو سال رشد کرده است!

حضرت تبسّمی کرد و فرمود: فرزندان پیامبران و جانشینان پیامبران که به مقام امامت و پیشوایی برگزیده می شوند، رشدشان همانند سایرین نیست، بلکه وقتی یک ماه از عمرشان بگذرد چنان است که بر دیگران، یک سال گذشته باشد و فرزند ما اهل بیت پیامبر(ص) در شکم مادر سخن می گوید، قرآن می خواند، پروردگارش را عبادت می کند و هنگامی که به دوران شیرخوارگی می رسد، فرشتگان در هر بامداد و شامگاه بر او فرود می آیند و فرمانش را اطاعت می کنند. حکیمه می گوید: از آن پس، هر چهل روز یک بار، فرزند ارجمند امام حسن عسکری(ع) را می دیدم تا اینکه چند روز قبل از شهادت حضرت، وقتی او را دیدم نشناختم. از امام حسن عسکری(ع) سؤال کردم، فرمود: او پسر نرجس است و من بزودی از دنیا می روم؛ تو مطیع او باش...(بحار الانوار،ج51 ص14)

 

حبة:

حبة از مناطق کوفه است. امام صادق(ع) فرمود: رگاه قائم(ع) خروج کند. به حبة کوفه می آید و با پای مبارک خود اشاره می کند که اینجا را حفر کنید! وقتی حفر می کنند، دوازده هزلر زره و دوازده هزار شمشیر و دوازده هزلر خُود بیرون می آورند. آنگاه دوازده هزار نفر از موالیان و عجم را می طلبد و آنها را بر ایشان می پوشاند.(نجم الثاقب، باب سوم)

 

حجاب:

حجاب از القاب حضرت محدی(عج) شمرده شده و در زیارات آن جناب است:« السلام علی حجاب الله الازالی القدیم» . حجاب یعنی حائل و واسطه. چون حضرت، واسطۀ فیض حق است، حجاب نامیده شده است.(نجم الثاقب، باب سوم)

حجاز:

سرزمین معروف مکّه، مدینه، طاعف و روستاهای تابعه آن را گویند. حجاز از شمال به خلیج عقبه، از مغرب به دریای سرخ، از مشرق به نجد و از جنوب به غسیر محدود می شود.به نقل حموینی، از اعماق صنعا در یمن، تا شام را حجاز می نامند و تبوک و فلستین نیز جزء آن است. هر چند قیام حضرت مهدی(عج) از مکّه آغاز می شود ، ولی سرزمین حجاز را پس از ظهور می گشاید. امام باقر(ع) در این بار می فرماید: « حضرت مهدی(عج) در مکّه ظاهر می شود و خداوند، سرزمین حجاز را می گشاید و حضرت هر کس از بنی هاشم را که در زندان است، آزاد می سازد.( ملاحم ابن طاووس، ص 64)

 

حجّت:

حجّت در لغت به معنای دلیل، برهان و راهنماست. از القاب مشهور جحّت است که در بسیاری از ادعیه و روایات آمده است. با آنکه در این لقب، سائر ائمه(ع) شریکند و همه از جانب خداوند بر خلق حجت اند، لکن چنان ختصاص به آن حضرت دارد که در روایات، هرجا بی قرینه ذکر شود، مراد حضرت مهدی(عج) است.

از امام علی النقی(ع) پرسیده شد که چگونه جانشین بعد از جانشین شما را یاد کنیم؟ حضرت فرمود:« بگویید حجة آل محمد علهم السلام». در آیات متعددی از قرآن کریم کلمه «حجت» بکار رفته است مانند:« رسلاً مبشّرینَ و منذرینَ لِئلّا یکونَ للنّاسِ علی اللهِ حُجَّةٌ بعد الرُّسُلِ و کان اللهُ عزیزاً حَکِیماً» (سوره مبارکه نساء، آیه 165) و یا آیه« قل فلله الحجةُ البالِغَةُ فلو شاءَ لهداکمأَجمَعِینَ» (سوره مبارکه انعام، آیه 149)  در روایات نیز حجت جایگاه خاصی دارد، تا آنجا که مرحوم کلینی در الکافی، بخشی با عنوان«کتاب الحجّة» آورده که در آن با بیان ده ها روایت، ابعاد مختلف این موضوع روشن گردیده است.

 

حجت پنهان:

در روایات آمده است که زمین هرگز خالی از حجت نخواهد بود و حجت، یا ظاهر و یا پنهان خواهد بود.همین عبارت از امیر مؤمنان، امام باقر و امام صادق(ع) نیز وارد شده است. امیر مؤمنان فرمود: بار خدایا! همواره باید حجتی در روی زمین باشد که بندگانت را بسوی دین تو رهنمون شود... حجت تو، یا ظاهر خواهد بود که اطاعت نخواهد شد، ویا از دیده ها غائب بوده که انتظارش را خواهند کشید. حضرت ولی عصر(عج) نیز در نامه ای به سفیر اول خود برای او و شیعه در توضیح امر خدا و ثبات قدم به حق مرقوم فرموده اند چنین می فرماید: مگر نمی دانند که زمین هرگز خالی از حجت نخواهد بود؟ یا ظاهر و آشکار، و یا غائب و پنهان. بر طبق این احادیث، منظور از حجت پنهان، امام غائب و حضرت ولی عصر(عج) است.  (بحار الانوار ج52 و 53 ص 92 و 191)

 

حج در آخر الزمان:

در حدیث مفصلی از رسول اکرم(ص) در بارۀ پیشگویی از اوضاع آخر الزمان نقل شده و مورد خطاب در آنجا، جناب سلمان فارسی است، آمده که: ای سلمان! در آن زمان، توانگران امّتم  به هدف تفریح و خوش گذرانی، و طبقۀ متوسط به منظور تجارت، و فقرا برای خود نمایی حجّ می کنند. (بحار الانوار،ج6- ص305)

 

حجةُ الله:

حجة الله از القاب حضرت مهدی(عج) ذکر شده و به معنی غلبه یا سلطنت خدا بر خلایق است، و این سلطنت به واسطۀ آن حضرت به ظهور خواهد رسید. نقش انگشتر آن حضرت«اَنا حجة الله» است و به روایتی«اَنا حجة الله و خالصة» و به همین مهر، روی زمین حکومت می کند. (نجم الثاقب، باب دوم)

 

حَجَّی نبی:

از انبیای پیرو تورات است که در کتاب خود، بشارت ظهور حضرت مهدی(عج) را داده است.( ظهور حضرت مهدی(ع) از دیدگاه اسلام، مذتهب و ملل جهان، هاشمی شهیدی، ص334)

 

حدیثه:

حدیثه از نامهای مادر امام زمان(عج) است.(امام مهدی(ع) از ولادت تا ظهور، سید محمد کاظم قزوینی، ص172)

 

ختم وصایت:

در پشت مبارک رسول خدا(ص) علامتی بود که آن را «ختم نبوت » گویند. حضرت مهدی(عج) نیز علامتی در پشت

دارد، مانن علامتِ پشتِ مبارک رسول الله(ص) که برخی از آن به«ختم وصایت» تعبیر کرده اند.(نجم الثاقب، باب سوم)

 

دعای صلوات:

دعایی است که در کتاب غیبة طوسی از حضرت صاحب الامر(ع) روایت شده است. مطلع آن چنین است: « الهم صل علی محمد سید المرسلین و خاتم النبین و حجة ربّ العالمین...» این دعای شریفه از ادعیه ارزنده ای است در هر زمان به آن مداومت شود؛ بویژه اوقاتی که به حضرت مهدی (عج) اختصاص بیشتری دارد، مانن: شب و روز نیمه شعبان و شب و روز جمعه. علی بن طاووس در کتاب «جمال الاسبوع» آن را در اعمال روز جمعه یاد کرده است.(میکال المکارم،ج2-ص11، ترجمه سید مهدی حائری قزوینی)

 

((موعودنامه – مجتبی تونه ای ))

«گرد آورنده: عبدالحسین میهن پرست»  




شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic