الهم عجــــــــــــل لـولیـک الفـــــــــــــــرج

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندهای روزانه

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

نظر سنجی

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo
دعای فرج

دریافت کد لوگو

شهادت طلب | بیمه مرکزی
پزشکی | کرمان
پاپو | کبوتران زمینی
کد دعای فرج آقا امام زمان ( عج )

رهبرم سید علی

کد ذکر ایام هفته

قالب بلاگفا

اللهم عجل لولیک الفرج

سایت خدماتی بیست تولز


روزشمار فاطمیه

برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زما(عج) صلوات

سایت خدماتی بیست تولز

پخش زنده حرم آیه قرآن



در این وبلاگ
در كل اینترنت
PageRank



قیام آگاهانهٔ امام حسین(ع) 

مطالب مهمّی که تذکر آن لازم می باشد این است که:

1)قیام حسین(ع) کاملاً آگاهانه و بر اساس اصول روشن اسلام ناب محمدی(ص) بود،و حضرت با توجه کامل به همهٔ جوانب، به نهضت اقدام کرد.

2)قیام او «انفجارر ناآگاهانه و ناگهانی»نبود(آنگونه که کمنیستها در تحلیلهای آبکی خود می گویند.)

3)قیام او کورکورانه، آنگونه که از قدیم الایام از حلقوم بعضیها تراوش می کند و گاهی به شعر مولانا استناد می کنند.

هین مرو گستاخ در دشت بلا   ....    هین مران کورکورانه اندر کربلا

نبود و چنیین قضاوتی که در بارهٔ امام حسین(ع) ( آن نهضتی که مورد قبول پیامبرانبوده و حوادث عصر پیامبر(ص) و علی(ع) به طور روشن آن را تیید می کنند.) فرسخها از داوری حق به دور است.

4)امام حسین(ع) به خوبی می دانست، کهه در مسیر نهضت به شهادت می رسد و قیامش به ظاهر و کوتاه مدت، نامام می ماند، ولی در عین حال به آن اقدام جدّی . قاطع کردو هیچگونه شکّ و تردیدی به خود راه نداد زیرا او قیام و شهادتش را یکی از مراتب نهی از منکر می دانست و به خوبی درر یافته بود که چنین قیامل احیاگر آیین اسلام بوده و موجب رسوایی بنی امیه و نابودی بدعتها در دراز مدت خواهد شد.همه چیز از جمله اخباری که از کوفه می رسید، نشان می داد که امام حسین(ع) با گروه اندک در برابر سپاهیان بسیار دشمن، نمی تواند پیروز شود. در عین حال به آن اقدام نمود. بنابراین قیام او تاریک و ناآگاهانه نبود.

در مسیر راه مکّه به کوفه در منزلگاه«صفاح»، امام حسین(ع) با فرزدق که از کوفه می آمد ملاقات کرد و از او پرسید:«چه خبر؟»او گفت:

«قُلُوبُهُمْ مَعَکَ وَالسُّیُوفُ مَعَ بَنَنِی اُمَیَّةَ وَالْقَضٰاءُ یَنْزِلُ مِنْ السَّمٰاءِ»دلهای مردم کوفه با تو است، ولی شمشیرهایشان با بنی امیه و قضا و تقدیر از طرف خدا است.

امام(ع) فرمود:«درست گفتی، همهه چیزاز طرف خدا و هر روز دارای شأنی است. حمد و شکر خدا را به جا می آوریم. اگر کسی نیّتش حق بود و باطنش را تقواگرفته بود، باکی بر او نیست»

در منزلگاه«ذات العرق»، بُشربن غالب نیز همین پاسخ را به امام(ع) داد، و در منزلگاه«عذیب الهجانات»، طِرِمّاح بن عدی نیز همان پاسخ را عرض کرد. ولی امام حسین(ع) با تمام این گزارشها و آگاهیهای حسّی و... به حرکت خود ادامه داد، و با آگاهی و هوشیاری کامل به پیش رفت.

 

گفتار امام حسین(ع) به مردم کوفی،پیرامون علم امامان(ع)

امام حسین(ع) با کاروان خود، از حجاز به سوی کوفه رهسپار شد.(همان سفری که در کربلا به شهادت رسید) در سرزمین«نَعْلَبِیّه»(یکی از منزلگاههای بیین کوفه و مکّه)یک نفر از اهالی کوفه نزد امام حسین(ع) آمد و سلام کرد. امام حسین(ع) جوابش را داد و فرمود:

«اهل کجایی؟»

«اهل کوفه»

امام (ع) (که می خواست حجّت بر او تمام کند، و گویا از کوفه فرار کرده بودکه نصیحت شود) فرمود: «سوگند به خدا، اگر در مدینه تو را دیده بودم، جای پای  جبرئیل(در منزلمان)را به تو نشان می دادم، محلّی که جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل می شد.

ای برادر کوفی! با اینکه سرچشمهٔ علم مردم نزد ما است، آیا مردم، «عالِم»و ما «جاهلیم؟!» اینها مطلببی هستند که هرگز پذیرفته نمی شوند.

 نگاهی بر نتایج و آثار نهضت امام حسین(ع)

سخن پیرامون نتایج درخشان نهضت امام حسین(ع) و درسهای آموزندهٔ آن بسیار گسترده است. در اینجا به طور فشرده و کوتاه، نظری بر آن می افکنیم:

1) رسوا ساختن روح جاهلیّت، دیکتاتوری و لامذهبی و در هم شکستن حصار ساختگی دینی بنی امیه.

2) احساس گناه در وجدان هر مسلمانی، هنگام سکوت در برابر طاغوت.

3) جایگزین نمودن اخلاق جدید به جای اخلاق جاهلی. به عبارت روشنتر نهضت امام حسین(ع) موجب پیدایش یک نوع اخلاق بلند نظرانه شد و افکار انسان را در چگونگی زندگی خود، تغییر داد.

4) در هر زمان و مکانی قیام امام حسین(ع) روح مبارزه جویی را در انسان مسلمانان پدیدار می ساخت تا در برابر طاغوتها و زمامدران خود سر، پرچم مخالفت بر افرازند و با آنها مبارززه کنند، و در این راه مقاومت نمایند و بر همین اساس پس از ماجرای خونین عاشورا، طولی نکشید که انقلابهایی رخ داد مانند:

1- انقلاب مردم مدینه در سال 62.

2- انقلاب سلیمان بن صُرَد در کوفه در سال 65.

3- قیام مختار در سال 66هجری.

4- انقلاب مطرف بن مغیره در سال 77 بر ضدّحجّاج.

5- انقلاب عبدالرحمنّ بن اشعث در سال 81 هجریی.

6- انقلاب زییدبن علی بن الحسین، در سال 122.

7- انقلاب حسین بن علی شهید فخّ و انقلابهای دیگر که از نهضت امام حسین(ع) نشأت می گرفت، و از سر چشمهٔ آن سیراب می شد.

به طور کلی در طول تااریخ، انقلابهای بسیاری رخ داده که مبارزان ان در پرتو روح مبارزه طلببی ای که از نهضت امام حسین(ع) سرچشمه گرفته بود الهام گرفته و بر ضدّ دشمن نبرد کردند و فرهنگ نهضت حسی(ع) و مکتب شهادت پرورش گنجینهٔ پر مایه و پر توانی است که در هر عصری سلحشوران قهرمانی را پرورانده است، از جمله انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (رحمت الله) است که بهرهٔ فراوان از این گنجینه گرفت و ماه محرم ماه خون بر شمشیر نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشت.

بر همین اساس است که مصعب بن زبیر از تأثیر نهضت امام حسین(ع) در ایجاد نهضتهای دیگر، به همسرش حضرت سکینه(س) «دختر امام حسین(ع) » چنین می گوید:

«لَمْ یبْقِ اَبُوکِ لِاِبْنِ حُرَّةٍ عِذْراً»پدرت بر هیچ آزاده ای، جای عذری نگذاشت.

این مطلب در اندیشهٔ جهان اسلام برقرار گشت، که مرگ سرخ ، به از زندگی ننگین است.

جالب اینکه انقلاب جهانی حضرت مهدی(ع) نیز از این نهضت، بهره می گیرد و آن حضرت با خونخواهی و انتقام از خون حسین(ع) قیام خود را تکمیل می نماید و نام ومکتب شهادت طلب حسین(ع) شعار بزرگ حضرت مهدی(ع) می شود در این مورد به روایت زیر توجه کنید:

امام صادق(ع) فرمود:«هنگامی که امام حسین(ع) با آن وضع جانسوز به شهادت رسید، صدای گریه و نالهٔ فرشتگان بلند شده، و می گفتند: ای خدا!با حسین(ع)، برگزیده ات و پسر پیامبرت، این گونه رفتار کنند؟»

خداوند سایه و شبَبَح حضرت قائم(ع) را به آنها نشان داد و فرمود:

«بِهٰذٰا اَنْتَقِمُ لِهٰذا،»با ایین قائم(ع) انتقام خون حسین(ع) را می گیرم.

 

( سیرهٔ چهارده معصوم(ع)- محمد محمدی اشتهاردی – ص 352 )

«گردآورنده: عبدالحسین میهن پرست»

 

 

 

 




شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic