الهم عجــــــــــــل لـولیـک الفـــــــــــــــرج

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندهای روزانه

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

نظر سنجی

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo
دعای فرج

دریافت کد لوگو

شهادت طلب | بیمه مرکزی
پزشکی | کرمان
پاپو | کبوتران زمینی
کد دعای فرج آقا امام زمان ( عج )

رهبرم سید علی

کد ذکر ایام هفته

قالب بلاگفا

اللهم عجل لولیک الفرج

سایت خدماتی بیست تولز


روزشمار فاطمیه

برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زما(عج) صلوات

سایت خدماتی بیست تولز

پخش زنده حرم آیه قرآن



در این وبلاگ
در كل اینترنت
PageRank


   
قضیه فدك چه بود و عمر چگونه با حضرت زهرا(س) برخورد كرد؟ در مورد آنچه پیرامون تاریخ اهل بیت(ع) و برخورد خلفا با ایشان گفته می‏شود مسلماً نباید هر چه از زبان این و آن، بویژه مداحان گفته می‏شود را بدون بررسی و تحقیق پذیرفت، بلكه در این باره باید شواهد تاریخی و دیدگاه بزرگان و عالمان برجسته را ملاك قرار داد. در خصوص مسأله‏ای كه پیرامون فدك نقل كرده‏اید روایات مسلم تاریخی وجود دارد كه در كتب خود اهل سنت دقیقاً نقل شده است. ابن ابی الحدید معتزلی كه فردی عالم و سنی مذهب است می‏نویسد: «ابراهیم بن سعید ثقفی از ابراهیم بن میمون از عیسی بن عبداللَّه بن محمد بن علی بن ابی‏طالب(ع) از پدرش، از جدش از علی(ع) روایت كرده است كه آن حضرت فرمود: فاطمه(س) نزد ابوبكر رفت و به او فرمود: پدرم فدك را به من بخشید وعلی و امّ‏ایمن بر این مطلب گواهند. گفت: تو جز حق و راستی چیزی به پدرت نسبت نمی‏دهی، من آن را به تو بخشیدم و بعد تكه‏ای از پوست طلبید و سند فدك را برای حضرت زهرا نوشت. حضرت از نزد او خارج شد و در بین راه به عمر رسید. عمر پرسید: ای فاطمه! از كجا می‏آیی؟ گفت: از نزد ابوبكر می‏آیم. به او گفتم كه رسول خدا فدك را به من بخشیده و علی و امّ‏ایمن نیز بر این مطلب گواهند. وی فدك را به من برگرداند و این نوشته را به من داد. عمر نوشته را از آن حضرت گرفت و نزد ابوبكر آمده گفت: تو فدك را به فاطمه داده‏ای و سندش را نوشته‏ای؟ گفت: آری. گفت: علی به سود خود گواهی می‏دهد و امّ‏ایمن یك زن است. بعد آب دهان بر روی آن سند انداخته نوشته را پاك و سند را پاره كرد. روایت شده كه ابوبكر پس از گواهی امیرالمؤمنین(ع) دستور داد فدك را به حضرت زهرا بدهند. عمر بر این حكم ابوبكر اعتراض كرده نوشته را پاره كرد، (شرح نهج‏البلاغه، ج 16، ص 274).

در مورد سوالات احکام، جهت اطلاع از آخرین استفتائات  

  در خصوص قضیه فدك و حادثه شكستن پهلوى فاطمه زهرا(سلام الله علیها)توضیح دهید.

پاسخ: فدك روستایى در اطراف مدینه بود كه چشمه ها و باغ هاى نخل فراوان در آن بود و در سال هفتم هجرت بدون جنگ و خونریزى به دست پیغمبر اسلام افتاد و چون پیامبر(صلى الله علیه و آله )خیبر را بگشود خداوند آن چنان رعبى در دل یهود فدك افكند كه خود به نزد حضرت آمده فدك را تسلیم نمودند و حضرت آن را به خودشان سپرد كه در آن كار كنند و نیمى از محصول آن را به حضرت بپردازند و فك هم چنان ملك پیامبر(صلى الله علیه و آله )بود; زیرا آن از املاكى بوده كه به جنگ و لشكركشى بدست مسلمانان نیفتاده بود كه جزء بیت المال باشد. رسول خدا(صلى الله علیه و آله )این قریه را درحیات خود به فاطمه (سلام الله علیها)بخشید. گروهى از مفسران و محدثان ذیل آیه (1) نوشته اند چون این آیه نازل شد پیامبر(صلى الله علیه و آله )فدك را به فاطمه (سلام الله علیها)بخشید. پس از رحلت پیامبر اكرم 6 ابوبكر گفت : آن چه به عنوان فئى در تصرف پیامبر(صلى الله علیه و آله )بود، جزء بیت المال مسلمانان است و اكنون باید در دست خلیفه باشد. بدین جهت عاملانِ فاطمه (سلام الله علیها)را از دهكده فدك بیرون راندند.(2) و بدین صورت فدك كه حق فاطمه زهرا(سلام الله علیها)بود غصب شد. به هر حال نزد مسلمانان صدر اسلام امرى واضح و روشن بوده كه فدك حق فاطمه زهرا(سلام الله علیها)بود و از او غصب شد. اما حادثه جانگذاز شكستن پهلوى فاطمه زهرا6به یك روایت این گونه آمده است : بعد از آن كه همه باابوبكر بیعت كردند، عمر به ابوبكر گفت همه به جز على (علیه السلام)با تو بیعت كرده اند شخصى را بفرست و او را احضار كن .ابوبكر قنفذ را فرستاد و هربار آن حضرت از بیعت با ابوبكر امتناع نمود. عمر خشمگین شد و همراه خالدبن ولید وقنفذ به سوى خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها)روان شد و هیز طلبید و درب منزل فاطمه زهرا6را به آتش كشید. سپس بایك لگد درباز شد و ناگاه فاطمه زهرا(سلام الله علیها)فریاد كشید: عمر شمشیرش را كه در نیام بود، بالا برد و به پهلوى حضرت زهرا(سلام الله علیها)ضربه زده ناله حضرت زهرا(سلام الله علیها)بلند شد.عمر با این ضربه پهلوى فاطمه زهرا(سلام الله علیها)را شكست و محسن فاطمه (سلام الله علیها)سقط شد و به شهادت رسید. فاطمه زهرافریاد زد فضه مرا دریاب . بعد از مدتى فاطمه زهرا(سلام الله علیها)بر اثر ضربه هاى این جفاكاران به شهادت رسید و به سوى پدربزرگوار خویش شتافت .(3)


ماجرای فدك چه بود

ماجرای سرزمین تاریخی فدک

ماجرای سرزمین تاریخی فدک از این جهت قابل توجه و بررسی است که به لحاظ معنوی و سیاسی تاثیر بسیار زیادی در تاریخ تشیع داشته است و به نوعی روشن کننده بسیاری از وقایع ناگفته درباره‌ی حق خلافت تشیع و مظلومیت اهل بیت درطول تاریخ است.

فدک از روستاهای حجاز است و با خیبر فاصله چندانی ندارد. این سرزمین در 130 کیلومتری مدینه واقع شده است. در دوره ی مورد بحث ما یعنی زمان خلافت ابوبکر، این سرزمین بنابر‌ادعای طبری، مادر نعمان بن منذر پادشاه‌كه‌از اهالی این سرزمین بوده به لحاظ فراوانی محصول و آب، شهره‌ی عام و خاص بوده است(نجفی، ج 2، ص 489).در قرن سوم‌هجری، فدک، منزلگاه و استراحتگاه مسافرانی بوده است که قصه مدینه می‌کردند. این سرزمین امروزه، " الحائط" نام دارد و دقیقا در مرز شرقی خیبر قرار گرفته است( نجفی، ص 49).سرزمین فدک جزء فتوحات پیامبر اسلام در سال هفتم هجری به شمار می‌آید. آن حضرت طی فتوحات خود موفق به فتح قلعه‌های خیبر شدند. این غزوه به نام همین منطقه یعنی خیبر یهود معروف شد و شجاعت‌های علی(ع) در این جنگ برای همیشه در حافظه‌ی  تاریخ ثبت گردید. یهودیان ساکن فدک پس از فتح خیبر توسط پیامبر اسلام نمایندگان خود را نزد ایشان فرستادند و پس از آن فدک بدون هیچ گونه جنگ و درگیری به تصرف مسلمانان درآمد. 

سه سال قبل از رحلت، پیامبر اسلام  سرزمین فدک را به حضرت فاطمه سلام الله علیها واگذار کردند سیوطی در "درّ المنثور" نقل می‌کند: پس از اینکه آیه‌ی شریفه‌ی " و آت ذی القربی حقّه و المسلمین و ابن السبیل) نازل شد حضرت محمد(ص) فدک را به فاطمه(سلام الله علیها) دادند و این سرزمین را ملک آن حضرت خواندند. علت این هبه کردن هم پیش از هرچیز، تعیین منبع مالی و اقتصادی برای استمرار اهل بیت پس از رحلت پیامبر اسلام بود؛ چرا که پشتوانه‌ی اقتصادی، بیش از هر چیز برای تداوم حیات اهل بیت حائز اهمیت بود.

پس از جریان سقیفه و به خلافت رسیدن ابوبکر، تصرف فدک از جمله کارهایی بود که در راس امور ضروری حکومت قرار گرفت. دستور اخراج حضرت فاطمه(س) از فدک از سوی وکیل ابوبکر به آن حضرت ابلاغ شد. پس از درخواست شاهد از سوی ابوبکر، حضرت زهرا(س) امام علی(ع) و دو فرزندش امام حسن(ع) و امام حسین (ع)و امّ اَیمن را برای شهادت دادن فراخواندند. اما ابوبکر شهادت این بزرگواران را رد کرد.

پس از خلع ید وکیل حضرت فاطمه (س)از سوی ابوبکر، آن حضرت به همراه عده‌ای از زنان بنی هاشم عازم مسجد شدند و درآنجا به قرائت خطبه‌ای غرّا پرداختند و محرومیت از ارث پدر را حکم جاهلیت خواندند ‌و نادیده‌ گرفتن حکم پیامبر را محکوم کردند.از لحظات نخستین غیبت پیامبر در میان مسلمین مدت زیادی نگذشته بود که چنین اتفاقاتی رخ داد و اختلافات‌اهل بیت پیامبر با خلافت با قضیه فدک شکل جدی به خود گرفت. درنهایت این اعتراض راه به جایی نبرد و ابوبکر در تصرف فدک همچنان اصرار نمود پس از این حادثه اعتراض از دستگاه خلافت از سوی خاندان پیامبر جدی تر شد.از گفته‌های تاریخی و روایات چنان برمی‌آید که شخص ابوبکر نیز به حقانیت ادعای حضرت فاطمه(س) معترف بوده است و حتی جهت عذرخواهی به خانه‌ی آن حضرت رجوع کرده است. بنا به گفته‌ی مسعودی ابوبکر درهنگام مرگ خود از چند چیز اظهار پشیمانی و تاسف کرد. ازجمله اینکه گفت: ای کاش به تفتیش خانه‌ی فاطمه(س) اقدام نمی‌کردم. ( امینی، الغدیر، ص 42) غصب فدک بیش از آنکه جنبه دینی داشته باشد جنبه‌ی سیاسی داشت. از یکسو دستگاه خلافت، سعی در از بین بردن تکیه گاه اقتصادی خاندان پیامبر بردند و ازسوی دیگر خلافت خود را بیش از پیش به رخ علی(ع) و خاندانش بکشند آن حضرت درباره‌ی جریان فدک می فرمایند: واگذاری فدک نه از روی رضایت بلکه از روی بی رغبتی واعراض از دنیا بود و حکمیت و شکایت را نزد خدا بردن.سکوت علی(ع) درباره‌ی جریان فدک راه و روشی بود که آن حضرت در باب خلافت نیز پیش گرفتند. ایشان درنامه‌ای به عثمان بن حنیف درباره‌ی ماجرای تاسف بار فدک چنین می‌فرمایند:

"بلی کانت فی ایدینا فدکٌ من کلِّ اظلبه السّماء، فشَّحّت علیها نفوسٌ قومٍ و سخت عنها نفوسٌ آخرین، و نِعُمَ الحکمُ الله. و ما اصنع بفدک و غیر فدک، و النفس مظلانها می غد. حدث تنعظع فی ظلمته آثارها و تغیب اخبارها و حفره لوزید فی سختیها و أوسعت یدا حافرها، لا ضغطلها الحجر و المدر، و سدّ فرحها التراب المتراکم و انما هی نفسی اروضها بالتقوی لتاتی امنیه یوم الخوف الاکبر، و تشبت علی جوانب الممزلق ( نهج البلاغه، نامه 45)"

"گرچه فدک تکه زمینی بیش نبود، اما آنچه آن را در تاریخ اسلام متمایز ساخته این است که خاندان ابوبكر تمام تلاش خود را برای صلب اختیار و قدرت از اهل بیت به کار برد. اما آنچه در ترازوی داوری وجدان تاریخ بود سربلند بیرون آمد، مظلومیت و حقانیت خاندان پیامبر اسلام بود." 


1)مقاله‌ی فدک، نماد مظلومیت اهل بیت. محمد تقی رهبر

2)الغدیر، امینی،ص42

 



شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات