الهم عجــــــــــــل لـولیـک الفـــــــــــــــرج

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندهای روزانه

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

نظر سنجی

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo
دعای فرج

دریافت کد لوگو

شهادت طلب | بیمه مرکزی
پزشکی | کرمان
پاپو | کبوتران زمینی
کد دعای فرج آقا امام زمان ( عج )

رهبرم سید علی

کد ذکر ایام هفته

قالب بلاگفا

اللهم عجل لولیک الفرج

سایت خدماتی بیست تولز


روزشمار فاطمیه

برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زما(عج) صلوات

سایت خدماتی بیست تولز

پخش زنده حرم آیه قرآن



در این وبلاگ
در كل اینترنت
PageRank


وحدت اسلامی،

راه نجات امت مسلمان

وحدت یکی از مقولات مهم و استراتژیک در قاموس سیاسی اسلام است و می توان تشکیل امت واحده اسلامی یکی از اهداف مهم حکومت داری در اسلام دانست: امتی که بتواند بر پایه دو ستون «توحید کلمه» و «کلمه توحید» در مقابل نظام های الحادی و ظالمانه ایستاده و مسیر خود را جهت رسانیدن به کمال توأمان دینی، دنیوی و اخروی هموار سازد. وحدت کلمه همواره مورد توجه پیامبران و فرستادگان و ائمه الهی بوده و بعد از ایشان نیز به طور پیوسته توسط بزرگان دینی و اخلاقی مورد تأکید قرار گرفته است.

این نوشته سعی دارد به طور مختصر به توضیح اهمیت استراتژیک مقوله وحدت در جامعه اسلامی پرداخته و چرایی توجه دشمنان به ایجاد اختلاف و تنازع قومی و مذهبی مخصوصاً در جامعه ایران بعد از انقلاب اسلامی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. فرضیه ای که در این نوشته کوتاه مطرح شده این است که اختلاف و تفرقه در بین امت مسلمان موجب عقب ماندگی و پسرفت جامعه اسلامی شده و دشمنان همواره بر اختلاف افکنی بین شیعه و سنی به عنوان هدف راهبردی در به انزوا کشیدن و جلو گیری از قدرت یابی مسلمانان توجه داشته اند. در حال حاضر بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر مسلمان در جهان زندگی می کنند و دین اسلام پس از مسیحیت، دومین دین پر طرفدار دنیاست.

هویت مشترکی در این جمعیت عظیم نهادینه شده، به راحتی می تواند با محوریت اسلام  و مبانی اصولی آن به تحقق امت واحده اسلامی بینجامد. دشمنان اسلام با شناختی که از اثرات و نتایج قدرت یابی مسلمانان و موقعیت مهم ژئوپولیتیک کشورهای مسلمان سراغ دارند. تحقق چنین امتی را بر نمی تابند. از این رو است که تمام قوای سیاسی- نظامی- اقتصادی و تبلیغی خود را در مسیر مخدوش کردن چهره واقعی اسلام به کار بسته اند.

« توهین به نبی اکرم اسلام (ص) و انتشار کاریکاتورهای موهن در مورد ایشان، تلاش برای ارائه چهره ای افراطی و تروریست وار از اسلام و مسلمانان، ایجاد اختلاف داخلی و مخصوصاً استفاده از طلاب شیعه و سنی بر علیه یکدیگر، ایجاد جنگ نیابتی در کشورهای مسلمان و نیز ترویج اسلام آمریکایی در کشورهای مثل عربستان سعودی که تنها چهره ظاهری اسلام را در دو شهر مکه و مدینه به نمایش می گذارد، نمونه هایی از اقدامات مخالفان اسلام و قدرت یابی در جهان است.»

از طرفی دیگر در جوامعی مثل ایران که ساختار فرهنگی و مذهبی آن متأثر از دو مذهب تشیع و تسنن می باشد، رسیدن به وحدت امری ضروری می نماید. چنین ساختاری به طور بالقوه هم می تواند عامل تفرقه باشد و همین عین وحدت. در واقع اسلام همواره سعی کرده است جامعه مسلمانان را این چنین تعریف کند که در عین وحدت، کثرت دارند و در عین کثرت، دارای وحدتی بنیادین هستند. این نکته برای جبهه مخالف اسلام که در پی اختلاف افکنی است و دارای شناختی متناسب با ساختار مذهبی برخی جوامع اسلامی می باشد امری بسیار مهم است، امام خمینی(ره) با عنایت به همین نکته، علت العلل تفرقه در جهان اسلام را همین شیطنت خارجی می داند. با این حال پر واضح است که ایجاد اختلاف قومی و مذهبی، اساس وحدت مسلمین را با چالشهای فراوانی روبرو می کند و در این میان آنچه که نصیب مسلمانان می شود فقر و عقب ماندگی است و آنچه استعمارگران به دست آورده و می آورند، ارائه چهره ای دمکراتیک، صلح طلب، منادی وحدت، پیشرفته و مدرن از خود می باشد که توانسته با مهار اسلام رادیکال، صلح و ثبات را به جهانیان هدیه کند. اسلام همواره از پیروان خود خواسته است در مقابل دشمنان به عنوان ید واحد ظاهر شوند و با توجه به مصالح عالیه اسلامی، وحدت خود را حفظ نمایند. خدای واحد، پیامبر واحد، قبلهٔ واحد، قرآن بعنوان کتاب رهایی بخش، احکام عبادی سیاسی از قبیل حج و جهاد در مقابل کفار، از جمله اصولی هستند که بین دو مذهب شیعه و سنی به وفاق و همدلی منجر می شوند. اما با این حال برخی شروط دیگر نیز برای رسیدن به امت واحد اسلامی در جامعه ای مثل ایران لازم و ضروری است. یکی از مهم ترین لوازم رسیدن به وفاق و همدلی، توجه روشنفکران و نخبگان مذهبی در قلم و بیان به موضوع اساسی وحدت است.در این مورد نقدهای فراوانی به نخبگان اقوام و اقلیتها و مذاهب موجود وارد است. اما با این حال تاریخ معاصر، عالمیان دینی بسیاری را از دو مذهب تشیع و تسنن به یاد دارد که توانسته اند در وحدت آفرینی پیشگام باشند. فتوای رهبران ایران در مقابل توهین یاسر الحبیب، طلبه به اصطلاح شیعه که با خط گیری از لندن نشینان به همسر پیامبر اسلام(ص) توهین کرد و رهبر ایران در بیانات متعدد خود، هرگونه بی حرمتی اهل تشیع به اهل تسنن و نیز توهین اهل تسنن به نمادهای تشیع را بنابر مصالح عالیه اسلامی حرام شرعی دانستند و نیز کسانی مثل شیخ شلتوت از اهل تسنن که فتوای معروف خود را مبنی بر جواز تمسک به فقه شیعه امامیه جعفری صادر کرد و یادگار دیرین خود به نام «دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه» را پایه گذارد و کانونی ایجاد کرد تا به واسطه آن دوستی و برادری بین اهل تشیع و تسنن تحکیم یافته و تفرقه و تشتت از چهره جوامع اسلامی بر چیده شود.

(محمد رضوی قره قشلاق- اولین ماهنامه پیام وحدت ص4و5 )




شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات