الهم عجــــــــــــل لـولیـک الفـــــــــــــــرج

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندهای روزانه

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

نظر سنجی

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo
دعای فرج

دریافت کد لوگو

شهادت طلب | بیمه مرکزی
پزشکی | کرمان
پاپو | کبوتران زمینی
کد دعای فرج آقا امام زمان ( عج )

رهبرم سید علی

کد ذکر ایام هفته

قالب بلاگفا

اللهم عجل لولیک الفرج

سایت خدماتی بیست تولز


روزشمار فاطمیه

برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زما(عج) صلوات

سایت خدماتی بیست تولز

پخش زنده حرم آیه قرآن



در این وبلاگ
در كل اینترنت
PageRank


تاریخ:چهارشنبه 15 آذر 1396-04:36 ب.ظ

برابری انسانها در اسلام،



بقیه در ادامه مطلب
برابری انسانها در اسلام، شامل همه جنبه ها، اعم از برابری در حقوق اساسی از جهت برابری در برابر قانون، برابری در برابر قاضی و برابری در حقوق و تكالیف می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در اسلام بیش از همه چیز به حقوق انسانها توجه شده و كاملترین برنامه را برای همه انسانها بر روی كره زمین در نظر گرفته كه در این بحث به اختصار به این مبانی كه اسلام برای بشر در نظر گرفته است می پردازیم.

اصل عدم سلطه در اسلام
از نظر اسلام اصل عدم تسلط انسان بر انسان است و هر كس بر خود، عمل، مال و طبیعت خود مسلط است. در امور سیاسی نیز اصل عدم تسلط حكومت بر مردم است. همان گونه كه اصل عدم محدودیت تسلط مردم بر طبیعت است.

مقتضای ادله شرعیه در مورد حاكمیت دولت، محدودیت به حداقل تداخل در امور فردی و اجتماعی است و لذا اختیارات حكومت مطلق نیست به تعبیر دیگر برای هر نوع سلطه شخصی بر شخص دیگر یا سلطه دولت بر افراد باید دلیل باشد زیرا سلطه استثنایی بر اصل عدم سلطه است و استثنا هم دلیل می خواهد.

تساوی انسانها در اسلام
یكی از اصول اسلام اصل تساوی انسانها است.به موجب این اصل كه از كرامت ذاتی هر شخص انسانی نشات می گیرد هیچ انسانی فراتر و یا فروتر از دیگران آفریده نمی شود. به همین دلیل هیچ كس نمی تواند بدون دلیل بر دیگری حاكمیت داشته باشد. اصل تساوی انسانها، اصول دیگری را به همراه دارد كه یكی از آنها اصل عدم سلطه شخصی برشخص دیگر است. برابری حاكم با مردم در معیشت و عمل جلوه ای از برابری افراد در اسلام است. هیچ امتیازی برای حاكم و جود ندارد همچنان كه هیچ مصونیتی در برابرقوانین برای وی نیست. در اسلام حكومتی موروثی پذیرفته نشده و بر اساس طبقه نیست، بلكه تنها افراد واجد صلاحیت می توانند به حكومت و دیگر مشاغل عمومی مانند قضاوت برسند. قرآن كریم درباره برابری همه انسانها می فرماید: انا خلقناكم من ذكر و انثی و جعلناكم شعوبا و قبایل لتعارفوا،ان اكرمكم عند الله اتقیكم.

برابری انسانها در اسلام، شامل همه جنبه ها، اعم از برابری در حقوق اساسی از جهت برابری در برابر قانون، برابری در برابر قاضی و برابری در حقوق و تكالیف می شود.

واجبات و محرمات برای همگان است، همان گونه كه مصونیتی برای اشخاص وجود ندارد و همان گونه كه در آیین آدرسی اسلامی تفاوتی بین اطراف دعوا یا امتیازی برای هیچ متهمی در نظر گرفته نشده است.

همانندی انسانها در قرآن كریم
به طور طبیعی و منطقی حقوق آنجا پدید می آید كه انسانها برابر با یكدیگر فرض شوند.این برابری در قرآن به وضوح منعكس شده است. قرآن همه انسانها را از یك ریشه دانسته و برابر می داند؛و هو الذی أنشأكم من نفس واحده؛اوست آن كسی كه شما را از یك نفس آفریده است. (آیه مباركه 98 سوره انعام)

منشا پیدایش همه آدمیان یكی است از این رو هیچ كس بر كس دیگری برتری ذاتی ندارد. تنها برتری در نزد قرآن به شخصیت افراد است كه از طریق تفكر و عبادت ارتقا می یابد. قرآن در جایی دیگر می گوید كه همه انسانها از یك پدر و مادر آفریده شده اند كه علاوه بر اینكه به تساوی ذاتی همگان دلالت می كند،نشان می دهد كه انسانها با هم برادرند و باید با روح برادری با یكدیگر تعامل نمایند؛ یا ایها الناس انا خلقناكم من ذكرو....(آیه مباركه 13 سوره حجرات)

در نگاه قرآن، جامعه از افراد تشكیل شده و هر كس به تنهایی تجلی گاه ارزش هایی است كه جامعه دارد. قرآن توجه به فرد انسانی را توجه به همه افراد می داند، بدان گونه كه اگر كسی یك نفر را به قتل برساند همانند این است كه همه مردمان را به قتل رسانده و اگر موجبات احیا و زندگی یك نفر را فراهم نماید همانند این است كه همه مردم را احیا كرده است؛ من قتل نفسا بغیر نفس اَو فساد فی الارض فكانما قتل الناس جمیعا و من احیا ها فكانما احیی الناس جمیعا. (آیه مباركه 32 سوره مائده)

برابری انسانها در سنت
پیامبر اسلام(ص) بر برابری انسانها در خطبه معروف حجه الوداع چنین تاكید می فرمایند و به مسئله برتری جویی بین اعراب آن زمان و نیز تحقیر سیاه پوستان اشاره می كند و تنها ملاك برتری را تقوا می داند؛ ملاكی كه در نزد خداوند است و هیچ گونه امتیازی را برای صاحبش به همراه ندارد.

تساوی حقوقی زمانی بین افراد برقرار می شود كه رابطه حق و تكلیف رابطه كاملا مساویانه باشد در این باره امیر المومنین (ع) می فرماید؛ الحق لا یجری لا حد الا جری علیه و لا یجری علیه الا جری له.حق به نفع كسی جریان نمی یابد،جز آنكه بر علیه او نیز جریان یابد و بر او جریان نمی یابد جز آنكه به نفع و ی نیز اعمال شود. (نهج البلاغه/خطبه 216)

یكی دیگر از جلوه های برابری انسانها در اسلام كه در فقه اسلامی انعكاس یافته و مورد تاكید همه فقهای مسلمان قرار گرفته است تساوی مسلمان و غیر مسلمان در برابر قاضی است.این موضوع هم مستند به روایات متفاوت است و هم از سیره استنباط می شود همچنانكه كه روایات مذكور بر آن دلالت دارد.

یكی از اندشمندان مسلمان تساوی انسانها را از نظر اسلام چنین بر می شمرد:
1.تساوی در ارتباط با خالق (روم/40)
2.تساوی در حكمت خلقت (ذاریات/56)
3.تساوی انسانها در شایستگی دمیده شدن روح الهی در آنها (سجده/9)
4.تساوی در كاشته شدن بذر معرفت در درون همه آنها (بقره/31)
5.تساوی در عامل كمال (بقره/285 و شورا/13)
6.تساوی در كرامت ذاتی با كرامت اولی (اسرا/ 70)
7.تساوی در استعداد تحصیل كرامت ارزشی و اكتسابی (حجرات 13)
8.تساوی در هدف گیری كلی
9.تساوی در مبدا خلقت انسانها (نسا/1)
10.تساوی در ماده اصلی خلقت (حجر/26)
11.تساوی در ماهیت و مختصات از جمله در عقل و وجدان (قیامت/ 2و 14 و 15)
12. تساوی در برابر حقوق طبیعی و وضعی قوانین لازم (مائده/ 8 و 135 )




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 




شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic